24 May 2006

Tuntutlah ilmu, ajarkanlah ilmu...

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Firman Allah Taala :

Maksudnya :

"Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu"

(Surah Faatir :28)

Terkadang kita alpa, lupa kita pada tuntutan ke atas ilmu pengetahuan. Apa yang diketahui pada kebiasaannya, orang yang menuntut ilmu hanyalah orang-orang yang pergi ke sekolah atau ke universiti sedangkan dalam konteks ilmu itu sendiri tidak terbatas. Tanpa kita sedar, seungkai kata-kata yang baik dan kita jadikan panduan menunjukkan ilmu yang telah kita kutip dan kita amalkan. Menuntut ilmu, bukanlah hanya di hadapan cikgu, ustaz, pensyarah, doktor atau profesor sahaja. Lebih luas ruang lingkupnya hinggakan laluan angin di dedaunan yang mewujudkan rasa kewujudanNya pada diri kita menunjukkan keluasan ilmu milikNya sendiri.

Sama juga konteks menuntut dan mengajar. Bukan sepatutnya bergelar golongan pendidik, barulah tugas mengajar itu kita sandang. Sewajarnya pendirian sebegini kita buang jauh-jauh dari kotak minda kita kerana tempoh pengajaran dan apa yang diajar jua tidak terbatas hanya pada ruang-ruang kelas dan bangunan-bangunan pendidikan sahaja. Ibu yang mengajar anaknya menyuap sesuap nasi dengan sendiri juga merupakan satu tempoh pengajaran yang cukup menguji si pengajarnya, walau mungkin si ibu hanyalah seorang ibu tua yang duduknya di ceruk dapur tanpa pernah mengenal apa-apa huruf dan nombor. Ajarlah selagi termampu, ajaran yang baik yang diredhaiNya, walau sekadar sepatah kata yang mempunyai berjuta maksud ke arah kebaikan dengan sepenuh keikhlasan.

Firman Allah Taala:

Maksudnya :

"Serulah ke jalan TuhanMu (wahai Muhammad) dengan hikmat pengajaran dan nasihat pengajaran yang baik."

(Surah An Nahl :25)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home